Selasa, 11 Oktober 2011

Moody's unjur ekonomi AS meleset 12 bulan lagi



WASHINGTON 11 Okt. - Kegagalan ahli-ahli politik mencapai kata sepakat berhubung pengurangan defisit dan tindakan menyalahkan pemimpin Eropah secara berterusan boleh menyebabkan Amerika Syarikat (AS) terjerumus dalam kemelesetan ekonomi dalam tempoh 12 bulan akan datang.
Ketua Ekonomi Moody's, Mark Zandi berkata, ekonomi AS hanya boleh berkembang 2.0 peratus setahun pada separuh kedua 2011 dan meningkat 2.5 peratus pada 2012 dengan syarat ahli-ahli politiknya mengurangkan perbelanjaan.
''Ekonomi AS berkembang tetapi yang kecewa pertumbuhannya yang perlahan menyebabkan ia mudah terjejas dan terjerumus jika berlaku masalah,'' katanya.
Zandi menambah, tinjauan masih samar tetapi mengunjurkan AS mempunyai potensi 40 peratus peluang untuk terjerumus dalam kemelesetan ekonomi dalam tempoh enam hingga 12 bulan.
Tegasnya, terdapat tiga ancaman besar kepada pemulihan ekonomi iaitu krisis hutang Eropah, penutupan krisis AS dan pertikaian besar antara Kongres dan pentadbiran AS berhubung polisi fiskal.
''Tinjauan kami, AS boleh dielakkan daripada kemelesetan kerana pada jangkaan kami menjangka pembuat polisi bertindak dalam beberapa bulan ini,'' tambah beliau.
Isu-isu utama adalah sama ada kedua-duanya menyetujui pelan bajet defisit yang tidak akan mengurangkan perbelanjaan dalam masa singkat dan sama ada mereka bersetuju untuk melanjutkan program pengurangan cukai pendapatan yang boleh memberi lebih banyak tunai kepada pekerja-pekerja untuk berbelanja.
Zandi juga memberi amaran ketiadaan tindakan oleh pembuat dasar di Eropah, yang didakwa oleh Moody's sudah terjerumus dalam kemelesetan, akan merebak merentas Atlantik boleh menyebabkan pertumbuhan AS terganggu. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan